We willen unieke Engelse tribune behouden

Gepubliceerd op: donderdag 19 maart 2020
Het doel van de Stichting Engelse tribune Rijssen is het behouden van de unieke Engelse tribune uit 1929 voor de gemeente Rijssen-Holten. “We kregen signalen dat de club dit niet kon betalen, omdat de focus op het clubgebouw lag”, vertelt voorzitter Gerrit ter Horst.

door Jolien van Gaalen / Van Gaalen Media

RIJSSEN – “Met de ondertekening van het hoofdlijnenakkoord is de eerste stap gezet. Daarnaast is onlangs bekend geworden dat we een sloopvergunning gaan aanvragen. Onder begeleiding van het Zwolse monumentenadviesbureau Ekker wordt de authentieke tribune uit elkaar gehaald. Deze wordt vervolgens tijdelijk ergens opgeslagen.”

“In overleg met Jan Danker, die ruimtelijk beleid en erfgoed in zijn portefeuille heeft, is besloten om de stichting op te richten.

“Het doel is om deze unieke tribune te behouden en op het nieuwe sportcomplex te krijgen", aldus Ter Horst. "We vinden dat er in Rijssen al te veel erfgoed wordt afgebroken. Als we zo doorgaan is er straks helemaal geen erfgoed meer. Gelukkig is de gemeente ook anders gaan denken, dat blijkt wel uit het instellen van een erfgoedadviesraad. Bij dit hele gebeuren krijgen we ook ambtelijke ondersteuning en adviezen van de erfgoedadviesraad, zij staan volledig achter onze plannen. En daar zijn we heel blij mee.”

Tijdsplan

Het instellen van het bestuur, oprichten van de stichtingsakte en het verkrijgen van de status culturele ANBI zijn belangrijk om mee te starten. In het bestuur zitten voorzitter Gerrit ter Horst, secretaris/penningmeester J.H. Pluimers, WJL Boom - Spekhorst, G.J. Voortman en J. Brinks.

“Nu het hoofdlijnenakkoord is ondertekend door projectontwikkelaar Ter Steege, sv Rijssen en onze stichting is ook een tijdsplan bekend", aldus Ter Horst.

"Daarin staan zaken als wanneer we eigenaar worden, wat er moet gebeuren en waar op het sportcomplex de tribune komt te staan. Ons uitgangspunt is dat de tribune terugkeert in zijn oorspronkelijke staat, dus de kleedkamers komen straks niet terug. Hiervoor overleggen wij ook met monumentencommissie Het Oversticht uit Zwolle, want dit is een gemeentelijk monument. Het is belangrijk dat we weten wie wat gaat doen.”

Uit elkaar halen

De eerste stap was het aanvragen van een omgevingsvergunning en sloopvergunning. “Met hulp van het Zwolse monumentenadviesbureau Ekker wordt de tribune per onderdeel uit elkaar gehaald. Ter plekke wordt uitgezocht wat nog goed is en wat niet. Dat wordt allemaal gelabeld en tijdelijk opgeslagen."

Ondertussen gaat stichting door met het zoeken van donateurs om de financiering rond te krijgen. "Inmiddels zijn we al bij de provincie, gemeente, bedrijven en particulieren geweest. Door onze verworven ANBI-status is doneren aantrekkelijk.”

Geen reclame

De tribune komt straks te staan op het hoofdveld tegenover de kantine op sportpark Het Opbroek, het nieuwe sportcomplex van s.v. Rijssen. “Samen hebben we afgesproken dat er geen reclame-uitingen op komen te staan. Het wordt helemaal authentiek, zoals erfgoed en dus ook deze monumentale Engelse tribune moeten zijn.”

Iedereen die dit een warm toedraagt kan een bedrag overmaken naar
NL 22 RABO 0350 7033 53. Sinds kort heeft de stichting een ANBI-status. Kijk voor meer informatie op www.engelsetribunerijssen.nl

J.H. ter Horst kwam in Engeland in aanraking met voetbal. In 1909 kwam hij na een lang verblijf daar terug in Rijssen. In die periode heeft hij contact opgenomen met Gijs Muller en G.J. Poortman, samen hebben ze Rijssen Vooruit opgericht. Om het 10-jarige bestaan te vieren, kan de tribune een cadeau zijn geweest van de heer J.H. ter Horst aan de vereniging.

Bron: website Stichting Behoud Engelse Tribune