Behoud van verleden Rijssen stap dichterbij met ton van provincie

Gepubliceerd op: vrijdag 1 mei 2020
RIJSSEN - Het behoud van de Engelse tribune van de voormalige voetbalclub Rijssen Vooruit is een stap dichterbij dankzij 100.000 euro provinciale subsidie. Maar met dat geld moeten ook twee andere sporen uit het verleden worden gerealiseerd. Ronald Vrugteman 01-05-20, 07:12 Laatste update: 11:34

Dat gaat ook gebeuren, verzekeren Gerrit ter Horst en Henk Pluimers van de stichting Engelse Tribune Rijssen. Zij vroegen subsidie aan bij de provincie in het kader van ‘Verhaal van Overijssel’. „Dat subsidiepotje wordt elk jaar gevuld met een miljoen euro en de helft gaat naar vijf grote projecten van elk een ton. De Engelse tribune is een van de grote, maar we moesten het wel breder neerzetten. En dat hebben we gedaan”, aldus voorzitter Gerrit ter Horst.

Tastbare herinnering

Het houten gevaarte op het complex van de thuisbasis van Rijssen Vooruit geldt als cultureel erfgoed voor de subsidietoekenning, de historie van Rijssen Vooruit als immaterieel erfgoed en een tastbare herinnering bij de Pelmolenweg-Wierdensestraat aan de spoorlijn Hellendoorn-Neede als archeologische component.

Demonteren en opslaan

„Van de subsidie wordt 80.000 euro besteed aan de tribune. Maar daarmee zijn we er nog lang niet. De totale kosten voor de verplaatsing belopen een kwart miljoen. Projectontwikkelaar Ter Steege, die ruim twintig woningen bouwt op het voormalige RV-terrein, draagt 50.000 euro bij en betaalt ook de kosten van het demonteren en de tussentijdse opslag. We hebben dus nog 120.000 euro nodig. Daarvoor hebben we bij de gemeente aangeklopt en we hopen op donateurs”, aldus Ter Horst.

Blauw-zwart

Hij en secretaris/penningmeester Pluimers hebben goede hoop dat de tribune volgend jaar prijkt op de nieuwe locatie: aan het hoofdveld van Sportvereniging Rijssen, ontstaan door de fusie van RKSV en Rijssen Vooruit, op sportpark Het Opbroek. Afgesproken is inmiddels dat de uit 1929 daterende tribune de kleuren van de fusieclub (blauw-zwart) zal krijgen.

Plank voor plank

Het demonteren van de tribune wordt een klus voor sloopbedrijf Pongers, hoewel het met daadwerkelijk slopen weinig van doen heeft. Pluimers: „Het uit elkaar halen van de tribune moet zorgvuldig gebeuren: plank voor plank, balk voor balk. Op de nieuwe locatie willen we zoveel mogelijk de originele tribune - als cultureel erfgoed - laten herrijzen. Dat betekent onder meer dat er geen reclame aan komt te hangen, de kleedkamers niet meegaan naar Het Opbroek, het metselwerk aan de voorzijde wordt vervangen door hout en ook de stalen trap wordt vervangen door een houten exemplaar. Voorts moeten alle onderdelen worden gelabeld, opdat we later weten waar wat hoort.”

Demonteren van tribune moet zorgvuldig gebeuren: plank voor plank, balk voor balk

Henk Pluimers, stichting Engelse Tribune

Oude assen

Gerrit ter Horst vult aan: „Een aardig detail is dat een deel van de omheining van het voetbalveld van Rijssen bestaat uit oude assen van de machines van de jutefabriek van Ter Horst. Die willen we hergebruiken bij de tribune. Ze heb je het verhaal compleet met een directe link naar de fabriek van Ter Horst en de werknemers, want die hebben de tribune gebouwd naar een Engels ontwerp.”

Tableau Pelmolenweg

De 20 mille die overblijft van de provinciale subsidie wordt verdeeld over de spoorlijn en de historie van Rijssen Vooruit en RKSV. Ter Horst en Pluimers denken voor de spoorlijn aan een soort tableau aan het begin van de Pelmolenweg. Ter Horst: „Stoomtrein Bello reed daar ongeveer richting Enter en vice versa. De spoorlijn was van 1910 tot 1935 in gebruik tussen Hellendoorn en Neede. Vandaar dat er nu nog een Stationsweg is in Enter en dat aan de Dannenberg in Rijssen nog een spoorwachtershuis staat.”

30 km/u

Volgens de annalen maakte Bello in die tijd grote indruk op de bewoners langs de spoorlijn; ze kenden immers alleen paard en wagen. Bello vervoerde personen en goederen en dat ging met een snelheid van 30 kilometer per uur. In 1978, ter gelegenheid van het 900-jarig bestaan van dorp Hellendoorn, werd een nieuwe Bello op luchtbanden gebouwd en het treintje wordt nu ingezet voor onder meer toeristische doeleinden.

Waardevolle bijdrage

Ook de voetbalclubs Rijssen Vooruit en RKSV hebben een rijke historie, die volgens Ter Horst en Pluimers meer dan de moeite waard is om te bewaren voor het nageslacht. Ze denken daarbij, bijvoorbeeld, aan een presentatie in het Rijssens Museum. Rijssen Vooruit, Arrevee in de volksmond, dateert al van 1909 en RKSV van 1944. „In elk geval hopen we met die drie sporen uit het verleden een waardevolle bijdrage te leveren aan de geschiedenis van Rijssen”, zegt Pluimers.

Door hergebruik oude assen is het verhaal compleet, met een directe link naar de fabriek van Ter Horst

Gerrit ter Horst, Stichting Engelse Tribune