De bouw van het nieuwe clubgebouw van s.v. Rijssen is gestart

Gepubliceerd op: donderdag 1 oktober 2020
RIJSSEN - Sportpark ’t Opbroek staat in de steigers. De bouw van het nieuwe clubgebouw voor s.v. Rijssen is vorige week begonnen. Vrijdag rond het middaguur werd de fundering van het gebouw gestort. Deze week wordt definitief het terrein van Rijssen Vooruit, de historische grond van ‘Arrevee’, verlaten.

op de Foto: Voorzitter Wouter Beumer. Foto: J. ter Maat

Even behelpen
Vanaf dit seizoen is al het voetbal van s.v. Rijssen geconcentreerd op het voormalige RKSV-terrein.
Een grote witte, open tent staat opgesteld naast het clubgebouw. Stoelen, tafels, heaters: hier zitten leden en supporters als de kantine te vol wordt. “Twee clubs op één locatie en corona, dan wordt de kantine te klein”, verteld Wouter Beumer (43), voorzitter van SV Rijssen. “Qua ruimte is het even behelpen. Maar dat wordt door iedereen geaccepteerd, iedereen past zich aan. We weten dat we straks iets moois neergezet krijgen.”

Enige optie
Sinds vorig jaar zijn RKSV en RV samengevoegd. Toen werd ook de nieuwe naam gekozen: Sportvereniging Rijssen. “Het samengaan ging gesmeerd. Elke club heeft een eigen historie en mochten de clubs vroeger wel eens met elkaar overhoop gelegen hebben, daar is nu niets meer van te merken.”
Ook het in elkaar schuiven van teams verliep zonder veel problemen. “Iedereen beseft ook wel dat samengaan de enige optie was om bestaansrecht te houden en kans te hebben op een nieuw complex.”

Volop in ontwikkeling
Dat nieuwe complex is inmiddels volop in ontwikkeling. Het nieuwe kunstgrasveld werd een maand geleden in gebruik genomen. Daarnaast beschikt s.v. Rijssen over twee natuurgrasvelden, waaronder het hoofdveld.

Het clubgebouw wordt het centrale punt van het complex, met een ingang vanaf de Opbroekweg. “Het wordt een echt mooi gebouw”, wijst Beumer naar de foto-impressie. Het gebouw is ontworpen door BDC-ingenieurs en architecten uit Rijssen. Een clubgebouw met acht kleedkamers op de begane grond. De kantine en bestuurskamers bevinden zich op de eerste verdieping. Daar is ook het dakterras, van waaruit je op de speelplaats voor de jeugd en op de beide velden kijkt.

Clubkleur: blauwzwart
Voor de historische tribune is een plek ingeruimd aan het hoofdveld. Beumer verwacht niet dat de tribune er bij de opening, medio volgend jaar, al zal staan. Maar de plek is er, en de kleuren waarin de tribune geschilderd wordt, zijn al bekend: blauwzwart, net zoals het tenue van s.v. Rijssen.
“Rijssen Vooruit had een geel zwart tenue, RKSV een oranje zwart. We kozen voor blauw omdat die kleur ook voorkomt in het wapen van Rijssen. “

Nieuwe impuls
Een nieuwe club, een nieuwe naam, een nieuwe accommodatie, een nieuwe impuls. “s.v.  Rijssen leeft, ook binnen Rijssen. Ondernemers denken mee over de bouw middels sponsoring. Het gaat magnifiek”, aldus Beumer. In het dagelijks leven is hij manager advies bij C-mark, Onderzoeks- en adviesbureau voor waterkwaliteit. In zijn vrije tijd is hij de eerste voorzitter van s.v. Rijssen. Beumer was, vanaf dat hij op de basisschool zat, lid van RKSV. Hij is jaren voorzitter geweest van FCT Riessen en dat leverde hem connecties op binnen de Rijssense voetbalwereld. “Ik werd als een min of meer neutrale figuur gezien.” Zijn voorzitterschap werd door beide clubs volledig geaccepteerd.

s.v. Rijssen telt circa 400 leden. “We zijn in coronatijd zelfs iets gegroeid. Maar we focussen ons pas echt op de groei van de vereniging als we meer ruimte hebben, als de nieuwbouw klaar is. De toekomst kan er heel goed uit komen te zien.”

Voorzitter zijn van een nieuwe, samengevoegde club met een nieuw te bouwen sportcomplex: daar gaat nogal wat vrije tijd inzitten. “Het kost heel veel tijd”, beaamt Beumer. “Maar we doen dit met een grote club vrijwilligers, mensen die van alles aanpakken. Ik krijg hier energie van.”

In juni klaar
Verwacht wordt dat de bouw in juni klaar is. Beumer: “Het is een lang voortraject geweest, maar je ziet nu al resultaat. We zijn open voordat het nieuwe seizoen begint. De bedoeling is wel een feestelijk opening straks, graag zonder corona. We hebben al wel ideeën.”

@gepubliceerd door : De week van Rijssen