Aanvoerder Mike Jansen wil geschiedenis schrijven met s.v. Rijssen

Gepubliceerd op: vrijdag 1 november 2019
RIJSSEN - Fusieclub s.v. Rijssen wacht na zes wedstrijden nog op de eerste competitiezege. Daar moet morgen, tegen MVV’69, verandering in komen.

Gerald Willems, de trainer van s.v. Rijssen, sprak in september klare taal. Dat het eerste van SV Rijssen dit seizoen meteen zou meedraaien in de top van de vierde klasse, dat was te simpel gedacht. De Hellendoornse oefenmeester hoopte op een plek in de middenmoot van 4E. De eerste zes competitieduels in de geschiedenis van s.v. Rijssen bewijzen vooralsnog het gelijk van Willems. Slechts één punt verzamelde zijn ploeg tot nu toe, waardoor SV Rijssen samen met SC Rijssen is terug te vinden op de laatste plaats.

Het samenvoegen van Rijssen Vooruit, dat de afgelopen seizoenen in de subtop van de vierde klasse eindigde, en RKSV heeft niet automatisch tot een topploeg in de vierde klasse geleid. “Vier spelers van Rijssen Vooruit en drie van RKSV hebben de stap naar het eerste van SV Rijssen gemaakt. Daarvan is Luèn Mensink nu geblesseerd”, zegt SV Rijssen-captain Mike Jansen.

Kwaliteit

Volgens hem is er binnen de vereniging voldoende kwaliteit om een elftal te smeden dat in de top van de vierde klasse moet kunnen eindigen. Alleen is deze momenteel niet voor het huidige eerste elftal van SV Rijssen beschikbaar. Want de start van de fusieclub was voor velen het teken om af te zwaaien als speler van het eerste elftal. “Veel jongens die vorig seizoen in het eerste speelden, voetballen nu in vriendenteams.”

@©  Reinier van Willigen

Het resulteert in een selectie waarin de 21-jarige Jansen al een van de oudere spelers is. “Wij hebben een heel jong team. We missen de ervaring en we zijn soms niet slim genoeg. Zaterdag tegen Lemele hadden we met 0-2 voor moeten staan. Maar we misten twee kansen oog in oog met de keeper. Tien minuten later stonden we met 2-0 achter.”

Alhoewel de prestaties nog te wensen over laten, is Jansen positief gestemd. In het gros van de gespeelde duels was SV Rijssen niet minder dan de tegenstander, zegt hij. Het kwartje moet een keer de goede kant op vallen. De middenvelder annex verdediger ziet een team met potentie, dat over enkele jaren hoge ogen moet kunnen gooien in de vierde klasse.

Overbruggingsjaar

Dat heeft tijd nodig, zoals ook de club tijd nodig heeft. Want alhoewel Rijssen Vooruit en RKSV op papier niet meer bestaan, lijken ze nog niet volledig te zijn uitgewist. Jansen spreekt over een ‘overbruggingsjaar’. “We spelen nog op twee locaties: bij Rijssen Vooruit en bij RKSV. Het is nog niet helemaal een club. Misschien dat het volgend jaar anders is, als het sportpark klaar is.”

Jansen maakt als speler van het eerste deel uit van de geschiedenis van de club. Hij hoopt daar morgen de eerste competitiezege aan toe te kunnen voegen. “Dan moet het gebeuren. Het gaat gebeuren, daar zijn we van overtuigd.”

SV Rijssen - MVV’69
Zaterdag, RV-terrein