Vrijwilliger aan het woord - Herman Brinks

Gepubliceerd op: dinsdag 28 mei 2024
Maak kennis met Herman Brinks: 58 Jaar toewijding aan voetbal! ⚽ "Zonder vrijwilligers is er geen club," zegt Herman Brinks, die al 58 jaar voetbalt en vanaf zijn jeugd betrokken is bij onze vereniging. Benieuwd naar zijn mooiste herinneringen en wat hij toekomstige vrijwilligers wil meegeven? Lees het volledige interview hieronder en laat je inspireren door Hermans passie voor voetbal en vrijwilligerswerk!

Als lid van de klus- en onderhoudsploeg én als scheidsrechter, zorgt Herman ervoor dat alles op rolletjes loopt. Van de jeugdwedstrijden tot aan de senioren, Herman is erbij en geniet met volle teugen.

Wie ben je en hoe oud ben je?
Mijn naam is Herman Brinks en ik ben 64 jaar oud.

Hoe ben je terechtgekomen bij s.v. Rijssen?
Ik heb altijd bij RV gevoetbald. Ik begon op zesjarige leeftijd en heb in totaal 58 jaar gevoetbald, waarvan 56 jaar bij RV. Vanaf mijn 17e of 18e jaar begon ik mijn eerste wedstrijden te fluiten, af en toe te vlaggen en te coachen. Toen ik kinderen kreeg, vond ik het geweldig om hen op de velden te zien opgroeien. Ze sporten allebei nog steeds en mijn oudste fluit af en toe ook nog wel eens.

Waarom ben je vrijwilliger geworden voor de club?
Zonder vrijwilligers is er geen club. Het is ontstaan vanuit mijn passie voor voetbal. Als iedereen een klein beetje bijdraagt, wordt het voor iedereen makkelijker. Wat is er mooier dan een kantine vol mensen met een ‘big smile’? Daar doen we het toch voor?

Welke taken/werkzaamheden verricht jij bij ons? (Of in welke commissie ben jij werkzaam?)
Ik ben lid van de klus- en onderhoudsploeg en ik ben ook scheidsrechter. Daarnaast voer ik allerlei overige taken uit. Op maandag, vrijdag en zaterdag ben ik vaak op de club te vinden. Ik kijk graag naar alle wedstrijden bij s.v. Rijssen, van de jeugd tot aan de senioren.

Wat vind jij het leukste aan vrijwilliger zijn bij s.v. Rijssen?
Alles is leuk! Als je het samen doet, wordt het alleen maar leuker en makkelijker. We merken dat wanneer mensen zich willen inzetten, zij zich ook al snel thuis voelen bij de club. We zijn een hecht team van vrijwilligers en hebben een grote mate van vrijheid.

Welke verandering zou jij graag bij de club zien?
Haha, daar gaan we! Nee, grapje. Maar ik zou graag zien dat iedereen zijn of haar eigen troep opruimt. Het is zo raar dat wanneer iemand iets eet of drinkt, de tafel wordt verlaten zonder op te ruimen.

Hetzelfde geldt voor roken: geen peuken op de grond, altijd in de rookpaal. Ook hier mogen we elkaar op aanspreken vind ik.

Wat is jouw mooiste herinnering bij s.v. Rijssen?
De wedstrijden tegen Heracles en vooral na de tijd, dat feest is echt genieten. En alle periodes van het eerste elftal. We doen het zo slecht nog niet; we halen al bijna drie jaar de nacompetitie en dat is toch genieten?

Wat zou je toekomstige vrijwilligers willen zeggen
Doe het gewoon! Niks is mooier dan s.v. Rijssen. Als we het met elkaar doen, hebben we er alleen maar meer plezier van!

Bedankt Herman, voor je jarenlange inzet en inspirerende woorden!