JO 17-1 Kampioen!

Gepubliceerd op: maandag 30 mei 2022
Na een zinderende wedstrijd is ons hoogste jeugdteam, de JO17-1, afgelopen zaterdag kampioen geworden. Samen met concurrent Holten werd zaterdag beslist wie er met de schaal vandoor mocht. Holten moest winnen om in ieder geval nog hoop te houden. Ze deden hun plicht eerder op de dag en wonnen hun wedstrijd, wat betekende voor het team van Martin Achterkamp dat zij ook hun wedstrijd tegen Rohda Raalte moesten gaan winnen. Simpele opdracht.

Onder toezicht van veel eigen supporters, waaronder een groot gedeelte van sv Rijssen 8, was direct duidelijk dat er veel spanning was bij de spelers. Ze kwamen niet in hun eigen spel en dat leidde al vrij snel op een 1-0 achterstand. Niet lang daarna werd de stand gelijkgetrokken door Niels die na een mooie pass van Mark vrij voor de keeper kwam en de bal met een lob over de keeper het doel in werkte. Je zou denken dat met dit doelpunt de spanning er wel af is maar niks wat minder waar. Miscommunicatie zorgde ervoor dat Rohda Raalte weer op voorspong mocht komen. De spelers van sv Rijssen pepten elkaar nog een keer weer op en lieten duidelijk merken dat er maar één team vandaag kampioen mocht worden. Wiebe, een van de talenten van de JO14, was inmiddels ingevallen en begon aan een rush naar voren. Eenmaal bij het doel zag hij in de ooghoeken dat er weinig afspeelmogelijkheden waren en koos voor eigen succes. En dat werd het! Met een droge knal in de bovenhoek zorgde hij voor de gelijkmaker, wat ook de ruststand was. In de kleedkamer werd door Martin nog even peptalk gegeven en duidelijk gemaakt dat de komende 40 minuten alles uit de kast gehaald moest worden.

Met het mes tussen de tanden kwamen ze het veld op en hadden maar één opdracht; de winnende goal maken. Vele kansen werden niet benut en dat maakte de wedstrijd alleen maar spannender. Rohda Raalte, dat met een aantal versterkingen speelde, bleef gevaarlijk en troffen tot tweemaal toe de lat. Seppe had daar blijkbaar een engeltje op zitten. Halverwege de tweede helft kwam die dan toch eindelijk. Joshua, de laatste versterking van het team, veroverde de bal van de tegenstander en kon hierdoor oprukken richting de zestien. Niet zelfzuchtig zag hij de mee opgekomen Kayra vrij staan en bediende hem. Met een schuiver in de verre hoek zorgde hij voor de voorspong, die het team niet meer uit handen hebben gegeven. Na het eindsignaal van de scheidsrechter vielen de spelers elkaar van vreugde in de armen en was het een feit; sv Rijssen JO17-1 is kampioen! Het moest werkelijk uit de tenen komen maar hoe mooi is het om zo kampioen te worden.

De spelers werden snel in hun kampioenshirts gehezen, en mocht de champagne ontkurkt worden. Die werd ook rijkelijk over de staf heen gegooid. Uit handen van Yorben en Wiljan werden de medailles uitgedeeld en namens het Jeugdbestuur overhandigde Jordy de kampioenschaal uit aan aanvoerder Mark waarna het feestgedruis kon gaan beginnen. In polonaise werd de schaal in de kantine geshowd en werden ze met applaus onthaald door de aanwezige mensen, waaronder het eerste elftal dat ook een belangrijke overwinning hebben behaald. Na even wat gedronken en gegeten te hebben, stond de vrachtwagen klaar om een zegetour door Rijssen te doen. Met luide muziek, fakkels en gezang werd Rijssen en Enter op de hoogte gehouden wie er kampioen is geworden. Na de rit werden de spelers en staf uitgenodigd bij een van de ouders voor een afterparty. Hier werd trainer Martin nog even in het zonnetje gezet en door de spelers bedankt voor zijn geweldige werk en inzet. Een blijvende herinnering in de vorm van een gegraveerde hapjesplank werd hem aangeboden.

Het feest ging nog tot in de kleine uurtjes door en liet maar eens te meer zien dat het een hecht team is.

Speciale dank voor Nijland Tegelwerken en Bos Sloopwerken voor hun steun om dit kampioenschap extra glans te geven!

Tevens dank voor de fijne samenwerking met de spelers en staf van de JO14-1.