Vrijwilliger aan het woord - Harry Scholten

Gepubliceerd op: dinsdag 4 juni 2024
"Als je lid wordt van een vereniging, moet je je steentje bijdragen," zegt Harry, die al meer dan 32 jaar betrokken is bij onze club, eerst als penningmeester en nu als lid van de onderhoudsploeg. Lees het volledige interview op onze website en laat je inspireren door Harry's verhaal en zijn passie voor de vereniging! ⚽
Harry zijn inzet en toewijding hebben bijgedragen aan vele memorabele momenten, zoals de fusie en het nieuwbouwproject.

Wie ben je en hoe oud ben je?
Mijn naam is Harry Scholten en ik ben 63 jaar oud.

Hoe ben je terechtgekomen bij s.v. Rijssen?
Ik ben op mijn 16e jaar bij RV gekomen als voetballer en ben actief gebleven tot de 45+. Ik speelde altijd in de lagere elftallen omdat ik andere capaciteiten heb. Naast voetbal zat ik ook in de activiteitencommissie, leidde ik de jeugd en deed ik klusjes. Vanaf mijn 26e jaar ben ik in het bestuur getreden als penningmeester en dat heb ik ongeveer 32 jaar gedaan. In die tijd deed ik ook altijd klusjes en onderhoud samen met Harm.

Waarom ben je vrijwilliger geworden voor de club?
Ik vind dat als je lid wordt van een vereniging, of dat nou een kerk of een voetbalvereniging is, je je steentje moet bijdragen. Dat hoeft niet zo extreem als ik heb gedaan, maar iedereen kan op zijn of haar eigen manier iets bijdragen. Dat kan makkelijk met 6 à 7 uur per jaar, dat is al van ontzettend grote waarde.

Welke taken/werkzaamheden verricht jij bij ons? (Of in welke commissie ben jij werkzaam?)
Op dit moment ben ik actief in de onderhoudsploeg.

Wat vind jij het leukste aan vrijwilliger zijn bij s.v. Rijssen?
Het contact met de mensen onderling, iedereen die zich inzet maakt het een leukere club/vereniging.

Welke verandering zou jij graag bij de club zien?
Dat de lijnen tussen alle commissies nog korter worden. Wanneer we meer gevoel en beleving krijgen bij ieder zijn/haar verantwoordelijkheden, dan kan hier ook beter op worden geacteerd.

Wat is jouw leukste herinnering bij de club als vrijwilliger?
Ik heb samen met Rob Boezerooij en Herman Ditsel het allereerste gesprek gevoerd bij Sportclub om te gaan fuseren. Wij hebben aangegeven dat als je iets wilt, we moeten fuseren. Sindsdien ben ik er vol voor gegaan. Toen de fusie erdoor kwam, hebben we met de bouwcommissie het hele nieuwbouwproject samen opgepakt. Het allermooiste moment was de allereerste keer dat we naar de kantine gingen toen die klaar was.

En niet te vergeten, de laatste jaarvergadering bij RV werd op hoofdlijnen akkoord op de middenstip getekend tussen s.v. Rijssen, de gemeente Rijssen en Ter Steege Bouw Vastgoed. Dit was voor mij een memorabel moment, want hiermee was de fusie en de verplaatsing definitief.

Wat zou je toekomstige vrijwilligers willen zeggen?
Eigenlijk wel tegen alle leden: laat je hart spreken voor de vereniging. Als je bij een vereniging bent, dan telt maar één ding: verenigingsbelang. Eigenbelang is geen belang, maar verenigingsbelang is het enige wat telt binnen de vereniging. En tijdens vergaderingen sloot ik ook altijd af met: ‘Wie sprekt mekaar’.

Bedankt Harry, voor je jarenlange inzet en inspirerende woorden!