Vrijwilliger aan het woord - Dinant Braamhaar

Gepubliceerd op: vrijdag 7 juni 2024
"Een vereniging kan niet zonder vrijwilligers," zegt Dinant, die al 45 jaar actief is als vrijwilliger. Benieuwd naar zijn mooiste herinneringen en wat hij toekomstige vrijwilligers wil meegeven? Lees het volledige interview op onze website en laat je inspireren door Dinants passie voor voetbal en vrijwilligerswerk! ⚽
Begonnen als jeugdtrainer, is hij nu leider van de JO17 en lid van de Technische Commissie. Hij zorgt ervoor dat alles soepel verloopt, van het plannen van scheidsrechters tot onderhoudswerkzaamheden.

Wie ben je en hoe oud ben je?
Mijn naam is Dinant Braamhaar en ik ben 67 jaar jong.

Hoe ben je terechtgekomen bij s.v. Rijssen?
Ja, door de fusie natuurlijk. Ik was vrijwilliger bij R.K.S.V. en begon op mijn zevende jaar met voetballen. Ik ben al ongeveer 45 jaar actief als vrijwilliger en het begon allemaal als leider/trainer van de jeugdteams, voornamelijk de jongere jeugd (7, 8 en 9 jaar). Nu ben ik leider van de JO17, maar ik heb ook in alle elftallen gevoetbald en bij de meeste elftallen heb ik ook gevlagd, leiding gegeven en andere randzaken opgepakt.

Waarom ben je vrijwilliger geworden voor de club?
Waarom? Ja, ik hoop dat ik de vereniging er ontzettend mee kan helpen. Maar ik vind het leuk om een steentje bij te kunnen dragen. Ik had een groot hart voor R.K.S.V., en dat heb ik ook voor s.v. Rijssen. En een vereniging kan niet zonder vrijwilligers, zo simpel is het ook!

Welke taken/werkzaamheden verricht jij bij ons? (Of in welke commissie ben jij werkzaam?)
Ik ben lid van de Technische Commissie, onderdeel van de onderhoudsploeg, ik plan de scheidsrechters voor alle teams en daarnaast ben ik leider/vlagger bij de JO17.

Wat vind jij het leukste aan vrijwilliger zijn bij s.v. Rijssen?
Wat vind ik er leuk aan? Ja, hoe moet ik het omschrijven... Gewoon actief bezig zijn om de vereniging te helpen. Ook om bezig te zijn met het goed laten verlopen van alle (rand)zaken en natuurlijk de blije gezichten van alle bezoekers en leden op ons sportpark.

Welke verandering zou jij graag bij de club zien?
Ik heb niet echt een lijstje, maar het liefst zou ik zien dat er zowel in het bestuur als in de andere commissies meer mensen plaatsnemen met een groot hart voor de vereniging om ons op een hoger plan te brengen. We hebben al een leuke club vrijwilligers, maar we kunnen er ook altijd wat bij gebruiken.

Wat is jouw leukste herinnering bij de club als vrijwilliger?
Daar moet ik nog eens deftig over nadenken. Natuurlijk zijn de kampioenschappen het leukste, dat is de kers op de taart aan het einde van een seizoen. Helaas hebben we over de vijf jaar van s.v. Rijssen nog geen directe kampioenschappen meegemaakt, dus daar kijk ik wel naar uit natuurlijk!

Wat zou je toekomstige vrijwilligers willen zeggen?
Ja, toekomstige mensen om vrijwilliger te worden natuurlijk haha, Het is ontzettend leuk om binnen een vereniging actief te zijn. Ik zie best veel mensen elke week op de voetbal, meestal als supporter, en die hebben we natuurlijk ook nodig, maar wat wou het leuk zijn om ook een steentje bij te dragen als vrijwilliger. Er zijn altijd wel vacatures zoals jeugdleiders, trainers of mensen achter de bar of binnen de commissies. Al is het maar een uurtje per week, alle hulp is van harte welkom!

Bedankt Dinant, voor je jarenlange inzet en inspirerende woorden!